انواع ورودی تلویزیون

اگر دقت کرده باشید پشت تلویزیون شما تعداد زیادی پورت های رنگارنگ در اندازه های مختلفی وجود دارد که از آن ها استفاده نکرده اید و کارایی آن ها را نمی دانید. هر روز هم که صنعت تلویزیون پیشرفته تر می شود برای نشان دادن این پیشرفت و تکنولوژی به مشتری و ترغیب وی برای خرید، تعداد این پورت ها افزایش می یابد. اما واقعا می دانید که این پورت ها چیست و چه کاربردی دارد؟ یا حتی نام آن چیست. امروزه بیشتر افراد از پورت HDMI استفاده می کنند و از دیگر پورت ها استفاده نمی کنند. اما برخی از آن ها واقعا می توانند کارای جالب و واقعا سودمند را برایتان انجام دهند. در مرحله اول به بررسی پورت ها و در مرحله دوم به بررسی کابل ها می پردازیم.

انواع ورودی تلویزیون

انواع ورودی تلویزیون
بررسی ورودی یا درگاه یا پورت های تلویزیون

بررسی ورودی یا درگاه یا پورت های تلویزیون

 

انواع ورودی تلویزیون – ورودی‌های صدای RCA

ورودی‌های صدای RCA
ورودی‌های RCA برای دریافت صدای استریو

این ورودی نیز تقریبا در تمامی مدل‌ها وجود دارد و برای دریافت صدای استریو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی تلویزیون‌ها جک صوتی نیز دارند و این ویژگی امکان تماشای تلویزیون بدون ایجاد مزاحمت برای سایرین را فراهم می‌کند. به علاوه، برخی تلویزیون‌ها به بلوتوث نیز مجهز هستند که در نتیجه می‌توانید هدفون بلوتوثی خود را به آن‌ها متصل کنید.

انواع ورودی تلویزیون – ورودی‌های HDMI

 ورودی‌های HDMI
پورت یا ورودی‌های HDMI

امروزه HDMI رایج‌ترین فناوری برای اتصال دستگاه‌های مختلف صوتی و تصویری از قبیل دستگاه‌های پخش بلوری، کنسول‌های بازی و… به تلویزیون است؛ اما باید دقت داشته باشید که تلویزیون‌های ارزان‌تر معمولا بیشتر از یک یا دو ورودی HDMI ندارند.

اگر قصد خرید تلویزیون اصلی منزل را دارید، پیشنهاد می‌شود محصولی را خریداری کنید که حداقل سه ورودی HDMI داشته باشد. بعضی تلویزیون‌ها درگاه اچ‌دی‌ام‌آی خاصی با عنوان ARC دارند که مخفف «کانال برگشت صدا» است. این نوع درگاه HDMI باعث می‌شود بتوانید صدا را برگردانده و مثلا از یک ساندبار پحش کنید.

HDMI ARC
اچ‌ دی‌ ام‌ آی( HDMI ) با عنوان ARC

اگر تلویزیون اولترا HD خریداری می‌کنید، دقت کنید حداقل یک پورت یا درگاه HDMI 2.0 داشته باشد. این نوع درگاه ویدیوهای ۴K از نوع HDR با کیفیت ۶۰ فریم بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.
پورت‌های یواس‌بی USB

پورت‌های یواس‌بی USB
پورت یا درگاه یواس‌بی USB

تلویزیونی که دارای پورت یواس‌بی باشد امکان اتصال فلش مموری را خواهد داشت و شما می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های خود را از این طریق در تلویزیون تماشا کنید. به علاوه، برخی تلویزیون‌ها قابلیت اسلایدشوی عکس‌ها را نیز دارند.
در ضمن، تکنسین‌های شرکت خدمات دهنده معمولا از آن برای آپدیت و رفع نواقص نرم افزاری دستگاه استفاده می‌کنند. معمولا هم در کنار آن عبارت Service را می‌توانید ببینید.

انواع ورودی تلویزیون-خروجی صوتی دیجیتال Optical Audio / Digital Audio

Optical Audio
خروجی صوتی دیجیتال یا TOSLINK/ Optical Audio / Digital Audio

اگر می‌خواهید از تلویزیون خود به بلندگوهای ساندبار یا یک دریافت‌کننده‌ی صوتی تصویری، صدای دیجیتال بفرستید و امکان استفاده از پورت HDMI وجود ندارد، پورت‌های اپتیکال دیجیتال این کار را به صورت چندکاناله برای شما انجام خواهند داد.
این پورت صدای شفاف‌تری را برای‌تان فراهم می‌کند. زیرا تقریبا هیچ نویز و نوسان بیرونی همانند کابل معمولی، روی آن تاثیری نمی‌گذارد و صدای اضافی تولید نمی‌شود. اگر تنها به دنبال پخش صدا از طریق سیستم سینمای خانگی هستید و دستگاه‌های تان از optical audio پشتیبانی می‌کنند، در استفاده از آن شک نکنید.

انواع ورودی تلویزیون – جک اترنت یا LAN

 جک اترنت یا LAN
جک اترنت یا LAN

تقریبا تمام تلویزیون‌هایی که به اینترنت وصل می‌شوند، جک اترنت نیز دارند. با اینکه امروزه اکثر تلویزیون‌های هوشمند به وای‌فای داخلی مجهز هستند، ممکن است اتصال سیمی را به دلیل اطمینان و پایداری بیشتر در استریم ویدیو ترجیح بدهید.

انواع ورودی تلویزیون – ورودی آنتن یا RF

 ورودی آنتن یا RF
ورودی سیم آنتن یا RF

 

هرچند امروزه استفاده از گیرنده‌های دیجیتال و ستاپ باکس‌ها رواج پیدا کرده است و این دستگاه‌ها عموما خروجی HDMI دارند، هنوز ورودی آنتن از تلویزیون‌ها حذف نشده است. دقت کنید برای دریافت تصاویر، چه به صورت آنالوگ و چه دیجیتال (اگر تلویزیون گیرنده‌ی دیجیتال داشته باشد) حتما به این پورت نیاز خواهید داشت.

انواع ورودی تلویزیون – پورت VGA و DVI

 پورت VGA و DVI
بررسی درگاه یا پورت VGA و DVI

برای اتصال منابع تصویری VGA یا DVI به تلویزیون به کار می‌رود. البته در بسیاری از تلویزیون‌ها این دو پورت با PC علامت گذاری شده‌اند، زیرا اغلب برای اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ به تلویزیون کاربرد دارند.
همین که بتوانید از تلویزیون‌تان به عنوان مانیتور غول پیکر و عریض کامپیوتر استفاده کنید به اندازه کافی جذاب نیست؟ هنگامی که می‌خواهید ویدیو‌ها و کلیپ‌های جالب روی لپ تاپ‌تان را از طریق صفحه بزرگ تلویزیون‌هایی که ورودی USB ندارند، به صورت گروهی تماشا کنید، یک کابل DVI یا VGA می‌تواند کمک خوبی باشد.
كیفیت تصویر انتقال یافته با پورت VGA نسبت به پورت‌های كامپوزیت، S-Video و كامپوننت بهتر است، چرا كه این پورت برای انتقال هر نوع از سیگنال‌های تصویری از یك پین مجزا استفاده می‌كند.

كانكتور VGA در كل ۱۵ پین دارد، اطلاعات منتقل شده روی این پورت توسط سیگنال‌های آنالوگ صورت می‌گیرد، حال آنكه روی پورت‌هایی مانند DVI و HDMI اطلاعات تصویری به صورت دیجیتال منتقل می‌شود كه این خود موجب می‌شود تصویر منتقل شده با پورت‌های DVI یا HDMI نسبت به تصویر منتقل شده با پورت VGA از كیفیت بهتری برخوردار باشند.
پورت DVI جهت انتقال داده‌ها هم از سیگنال دیجیتال و هم از سیگنال آنالوگ استفاده می‌نماید. پورت‌های DVI در ۵ دسته طبقه‌بندی می‌شوند

انواع ورودی تلویزیون – پورت کامپوزیت Composite

 پورت کامپوزیت Composite
سه ردیف پورت کامپوزیت Composite

 

این پورت برای دریافت سیگنال صوتی استریو و سیگنال تصویر استاندارد SD توسط کابل کامپوزیت است. پورت کامپوزیت سال‌های زیادی است که استفاده می‌شود و تقریبا هر دستگاهی را با استفاده از آن می‌توان به تلویزیون متصل کرد.

علی‌رغم اینکه دوربین‌های فیلمبرداری انواع فراوانی از پورت‌های خروجی را دارند، اما همه آن‌ها معمولا یک خروجی کامپوزیت در اختیارتان می‌گذارند.

سیم زرد برای ویدیو و سفید و قرمز برای صدا بکار می روند.

ورودی‌های پورت کامپوننت Component

ورودی‌های پورت کامپوننت Component
ورودی‌های پورت کامپوننت Component

این ورودی‌ها که تقریبا روی تمام تلویزیون‌ها وجود دارند، برای اتصال دستگاه‌هایی که از خروجی HDMI بی‌بهره هستند، کاربرد دارند.

پورت کامپوننت در ابتدا اولین گزینه مطرح شده برای ارسال سیگنال‌های کیفیت بالای HD بود. همانند کامپوزیت این پورت هم از کابل‌های RCA استفاده می‌کند. تفاوت این دو چیست؟ در اینجا شما دو ورودی صدا و سه ورودی تصویر در اختیار دارید.
این پورت‌ها به رنگ‌های سبز و آبی و قرمز طراحی شده‌اند. پورت‌های كامپوننت نسبت به پورت S-Video از كیفیت بسیار بهتری برخوردار هستند.

پورت‌های كامپوننت روی ریسیور و پخش كننده‌های DVD و ویدیو پروژكتورها دیده می‌شوند.

انواع ورودی تلویزیون – پورت خروجی ویدیو یا Video Out

 پورت خروجی ویدیو یا Video Out
پورت خروجی ویدیو یا Video Out

پورت خروجی ویدیو (و خروجی صدا اگر بر روی تلویزیون شما باشد) معمولا به صورت یک پورت کامپیوزیت است و برای ارسال محتوای تلویزیونی به ابزارهای دیگر برای ضبط و نگهداری یا انتقال است.

مهم‌ترین کاربرد این پورت می‌تواند این باشد که می‌توانید هر چیزی را که بر روی صفحه تلویزیون می‌بینید، به ابزارهای ضبط و رکورد ارسال کنید.
یا اینکه بدون خرید یک تلویزیون تازه و تنها با ارسال تصاویر تلویزیون به مانیتور کامپیوتر قدیمی‌تان می‌توانید در اتاق خواب یا آشپزخانه هم به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان بپردازید.

انواع ورودی تلویزیون – پورت Separated Video (یا S-Video)

 پورت Separated Video (یا S-Video)
پورت Separated Video (یا S-Video)

پورت S-Video نسبت به پورت‌های كامپوزیت از كیفیت بهتری برخوردار است. هر كابل كامپوزیت از ۲ رشته تشكیل شده كه یكی برای انتقال داده تصویری و دیگری زمین محسوب می‌شود. در S-Video سه رشته در هر كابل وجود دارد كه یكی برای انتقال تصویر سیاه و سفید و یكی برای انتقال داده‌های رنگی و دیگری هم زمین محسوب می‌شود.

در حال حاضر تلویزیون‌های جدید و ویدیو پروژكتورها همگی از این پورت برخوردار هستند. حتی بسیاری از پخش كننده‌های DVD نیز S-Video دارند. درست است كه این پورت نسبت به پورت‌های كامپوزیت كیفیت بهتری عرضه می‌كنند ولی نسبت به پورت‌های جدیدتر از كیفیت پایین‌تری برخوردار هستند.

بنابراین وقتی دستگاه شما علاوه بر پورت S-Video از پورت HDMI هم برخوردار است، S-Video را بهتر است فراموش كنید! علاوه بر دستگاه‌های فوق تقریباً تمام كارت‌های گرافیكی امروزی نیز از S-Video برخوردار هستند كه به شما امكان می‌دهند آنها را به ویدیو پروژكتورها و یا تلویزیون‌های قدیمی نیز متصل كنید.

در حال حاضر تبدیل‌هایی هم برای تبدیل S-Video به كامپوزیت در بازار وجود دارند كه در صورت لزوم می‌توانید از آنها استفاده كنید.

بررسی کابل ها:

کابل RCA Composite

 کابل RCA Composite
کابل سه رشته ای RCA Composite

 

کابل زرد مسئول انتقال سیگنال ویدیویی با کیفیت استاندارد یا SD است. کابل‌های قرمز و سفید هم دو کانال صوتی چپ و راست را انتقال می‌دهند تا صدای استریو در اختیار داشته باشید.

البته به صورت تکنیکی جای این کابل‌ها کاملا قابل تعویض است و مهم نیست شما ترتیب را رعایت کنید و شما از هر رنگی برای هر کدام از این کارها می‌توانید استفاده کنید. این سیستم کد گذاری رنگی هم تنها برای اطمینان شما جهت اتصال صحیح سیم‌ها در هر دو سوی ورودی و خروجی دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

 

کابل کامپوننت Component RCA

کابل کامپوننت Component RCA
کابل پنج رشته ای کامپوننت Component RCA

این کابل تقریباً شبیه همان کابل کامپوزیت اما با انشعاب (پراکندگی) بیشتر، عمل می کند. در واقع اگر پنج کابل کامپوزیت باشد، می توان از آن ها به عنوان یک کابل کامپوننت استفاده کرد.

در این کابل هم قرمز و سفید ویژه صدا هستند و در کنار آن آبی، قرمز و سبز برای انتقال ویدئوی کیفیت بالای HD در اختیار است. در اینجا هم رنگ ها تنها راهنمایی برای اتصال فیش ها در دو دستگاه ورودی و خروجی هستند و می توان آن ها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

کابل HDMI

کابل HDMI
یک نمونه از کابل HDMI

HDMI درواقع مخفف عبارت (High Definition Multimedia Interface ) است که در زبان فارسی به عنوان رابط چندرسانه‌ای اچ‌ دی یا رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا هم نامیده میشه.
سیستم HDMI نسبت به بقیه روش های انتقال تصویر و صدا، بهترین حالت ممکن رو ارائه میده . از نظر کیفیت تصاویر، HDMI بهترین تصاویر را ارائه میده چون HDMI اطلاعات تصویر رو بدون هیچ گونه فشرده سازی و به صورت دیجیتال منتقل میکنه. از نظر کیفیت صدا هم، HDMI بهترین خروجی صدا رو فراهم میکنه چون صدای خروجی کاملا دیجیتال و دارای بهترین کیفیت ممکنه. و از نظر راحتی کار هم استفاده از تنها یک سیم به جای استفاده از چندین کابل برای انتقال جداگانه تصاویر و صدا در سیستم های دیگر.
رابط HDMI میتواند، به انتقال اطلاعات بین دستگاه هایی از قبیل DVD-Player ، کنسول های بازی ، سیستم های حرفه ای صوتی و تصویری ، دوربین ها دیجیتال ، موبایل ها ، لپ تاپ و کامپیوتر یا هر وسیله ی دیگری بپردازد.

پورت HDMI برای دستگاه هایی که اندازه ی کوچکتری دارن در اندازه ی کوچکتر و با نام mini HDMI وجود داره.

mini HDMI
مقایسه یک کابل HDMI با یک نوع از Mini HDMI

 

کابل VGA

کابل VGA
کابل VGA

 

از دیرباز این کابل برای اتصال کامپیوتر به مانیتور و ویدیو پروژکتور استفاده می‌شود. این کابل در حقیقت ارتباط آنالوگ تصویری را برای شما فراهم می‌کند. حال آنكه روی پورت‌هایی مانند DVI و HDMI اطلاعات تصویری به صورت دیجیتال منتقل می‌شود كه این خود موجب می‌شود تصویر منتقل شده با پورت‌های DVI یا HDMI نسبت به تصویر منتقل شده با پورت VGA از كیفیت بهتری برخوردار باشند.

 

Share

44 دیدگاه برای “انواع ورودی تلویزیون”

  1. ببخشید من یک تلویزیون ایکس ویژن دارم وقتی کامپیوترم رو با hdmi وصل میکنم کیفیت خیلی پایینی داره در حدی که با کابل vgi کیفیت خیلی بهتری دارم.
    میشه بگید چکار کنم؟

    1. سلام این این ایراد می تواند از پایین بودن کیفیت کابل hdmi باشد .ابتدا با یک کابل مطمئن چک کنید اگر بر طرف نشد با قسمت تعمیر مشکل خود را در میان بگذارید.

        1. با سلام ،امکان دارد چون قسمت تعمیرگاه تا اخر فروردین تعطیل است بعد این تاریخ تماس بگیرید تا راهنمایی لازم صورت گیرد

          1. سلام پایه ورودی آنتن در تلویزیون ما از روی برد اصلی شکسته آیا آنتن را به ورودی های دیگه میشه وصل کرد

          2. سلام خیر نمی توان به ورودی های دیگه وصل کرد ،حتما باید فیش ورودی نعویض شود.

      1. سلام.فیش ورودی رنگ سفید بازرد داخل تلویزیون شکسته شده داخل مونده چه کار باید انجام بدم فیش شکسته رو خارج کنم ممنون

        1. سلام برای خارج کردن فیش های شکسته ، با احتیاط یک سوزن را گرم کنید و در فیش های ورودی فرو کنید و سپس فیش را بیرون بکشید

    2. سلام
      تلویزیون ایکس ویژن مدل ۳۲kf30 دارم ولی به سینما خانگی وصل نمیشه . اصلا خروجی نداره . راهی داره ؟؟ سینما خانگی فقط فیش انالوگ داره

  2. سلام تصویر دوربین مدار بسته که قبلا از طریق HDMI نشان داده میشد حالا قطع شده با توجه به اینکه دوربین و کابل سالم هستن چکار کنم

  3. سلام یه سوال داشتم اگه لطف کنید کمکم کنید من یه تلویزیون ایکس ویژن مدل اسمارت دارم و وقتی کابل HDMI رو از تلویزیون به دستگاه ماهواره مدل استار مکس fullHD وصل میکنم ۱۰ ثانیه اول خوبه بعدش رنگها به صورت پیکسلی پخش میشه و بعد از چند دقیقه تصویر قطع میشه . البته یه نکته ای بکم کابل HDMI که من دارم از کارتن تلویزیون سامسونگ برداشتم . به نظر شما مشکل از کابله

    1. سلام لطفاً مدل تلویزیون را از پشت تلویزیون یادداشت کنید و آنرا با تلفن برای قسمت تعمیرگاه بخوانید تا راهنمایی های لازم را به شما بگویند . موفق باشید

  4. سلام من یک تلوزیون سونی مدل براویا دارم ورودی آنتن هوایی خراب شده از چه طریق دیگه ای میتونم آنتن رو وصل کنم
    ممنون

    1. سلام شما می توانید از طریق دیگر ورودی ها هم آنتن را وصل کنید مانند HDMI

    2. سلام میشه با نصب فلش وای فای رو تلویزیون به گوشی وصل بشم که حالت آینه رو استفاده کنم یا نه روشه دیگه ای رو باید امتحان کنم

  5. سلام یه تلوزیون ایکس ویژن دارم وقتی که کابل vga روبه تبدیل vga به hdmi وصل میکنم و میزنم به hdmi تلوزیون چیزی بالا نمیاره فقط می نویسه سیگنال موجود نیست.
    با تشکر

    1. سلام لطفا با قسمت سرویس تلویزیون (شماره : ۶۶۷۲۷۷۶۶-۶۶۷۱۶۶۰۱ ) تماس بگیرید تا راهنماییهای لازم صورت گیرد

      1. سلام خسته نباشید من یه تلوزیون ایکس ویژن دارم چهار تا ورودی hdmiداره کدومشون رو میتونم به عنوان ورودی hdr استفاده کرد؟

  6. سلام . ببخشید من یک led ال جی دارم چندوقتیه سیگنال ها ضعیفه وقتی فیش پشتش را یکم عقب و جلو می کنم کانال ها ردیف میشه ولی روز بعد دوباره نویز میاد داخلش

    1. سلام برای راهنمایی بهتر شما بی زحمت با قسمت تعمیرات تلفن ۶۶۷۱۶۶۰۱ تماس بگیرید

  7. با سلام
    من یک تلویزیون ایکس ویژن مدل ۴۳XL525 دارم خب واقعا از لحاظ تصویری خوبه اما از لحاظ نرم افزاری خیلی کار باهاش سخت و حوصله سر بره
    اما اخیراً با فعال کردن Home Groupe در لپ تاپم هت اشتراک گذاری فایل هام متوه شدم که تلویزیونمم وقتی لپ تاپ روشنه، لپ تاپم رو شناسایی میکنه
    حالا میخوام بدونم آیا میتونم دیگه به جای کپی فیلم هام روی فلش و .. از این قابلیت برای فیلم دیدن استفاده کنم؟
    ممنونم

  8. سلام ما تلویزیون ۴۳ اینچ ایکس ویژن داریم در حال عادی صداش کمه بعد می خوایم به بلندگو ها وصل کنیم باید چی کار کنیم ؟

    1. سلام من تلوزیون ایکس ویژن دارم سه فیش گرفتم ولی جای فیش خوردن نداره چطوری میشه ماهواره رو نصب کنم رو تلوزیون

  9. با سلام ما یک دستگاه تلدیزیون ۴۹xtu725 دارم که ورودی optical نداره،میخوام بدونم از راه دیگه ای نمیشه خروجی صدای تلویزیونو به سینما خانگی وصل کرد؟؟

  10. سلام اگرهم از گیرنده دیجیتال وهم ازماهواره استفاده کنیم آیا می توانیم فیش های هر دورا به تلویزیون وصل کنیم واحتیاج نباشد فیش های یکی از آنها را در بیاوریم؟امکان دارد؟متشکر

  11. سلام من lcd xvision 40imk8e دارم یه پورت USB داره بغلش ولی چه جوری استفاده میشه هر جی میزنم بهش نمیدونم چه جوری داخل. Usb ببینم یه قسمت emp هم داره نمیدونم برای چیه

  12. سلام
    من انتن معمولي به قسمت RF، ال اي دي ديجيتال دار ايكس ويژن وصل كردم ولي يا سيگنال موجود نيست و يا اگه كانالي رو پيدا ميكنه مينويسه خدماتي وجود ندارد..حتي چندبار جاي انتن رو هم تغيير دادم..مشكل از چيه؟؟ممنونم راهنمايي كنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم