فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED

مقایسه تکنولوژی‌های نمایشگر کیو ال ای دی (QLED) و میکرو ال ای دی (MicroLED)
با او ال ای دی (OLED)

فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED

فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED

امروز کاربران با هیجان از نمایشگر کیو ال ای دی (QLED) و همچنین میکرو ال ای دی (MicroLED) صحبت می‌کنند، اما کمتر از چیستی تکنولوژی پشت آن‌ها خبر دارند. در این مطلب تصمیم داریم به مقایسه تکنولوژی‌های نمایشگر کیو ال ای دی و میکرو ال ای دی با او ال ای دی بپردازیم.

مقایسه فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED

و میکرو ال ای دی با او ال ای دی

اگر هنوز تصور می‌کنید در دنیای نمایشگرها، بین ال ای دی و ال سی دی رقابت وجود دارد، از دنیای تکنولوژی شدیدا دور شده‌اید، چرا که این رقابت سال‌ها پیش به پایان رسید.

در حال حاضر، بین تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده به منظور ساخت صفحه نمایش، رقابت بین فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED میکرو ال ای دی (MicroLED) و او ال ای دی (OLED) است. در این مطلب قصد داریم به مقایسه فناوری نمایشگر کیو ال ای دی با دو مورد دیگر بپردازیم. پیش از وارد شدن به مبحث، لازم است چند چیز را بدانید:

• سامسونگ نیرویی است که پشت فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED قرار دارد. منظور از این عبارت Quantum Dot LED (نقطه کوانتومی ال ای دی) است.

•ال جی به عنوان خالق فناوری او ال ای دی شناخته می‌شود. منظور از آن، Organic LED (ال ای دی ارگانیک) است.
سامسونگ خالق فناوری MicroLED نیز به شمار می‌رود.

• همچنین بد نیست بدانید منظور از ال ای دی، Light-Emitting Diode به معنی دیود ساطع‌کننده (ناشر) نور است. اگرچه در زمینه صفحه نمایش‌ها، بی‌شمار اصطلاح دیگر نیز وجود دارد، اما برای این مطلب، اطلاع از همین موارد کفایت می‌کند.

در یک تلویزیون ال سی دی، یک پیکسل قادر به روشن کردن خود نیست، بلکه به نورپردازی از پشت به وسیله پنلی از ال ای ‌دی‌ها نیاز دارد. مهم‌ترین تفاوت بین تکنولوژی‌های نمایشگر کیو ال ای دی و میکرو ال ای دی با او ال ای دی، همین فرآیند نورپردازی است. در فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED سامسونگ همچنان خبری از پیکسل‌های دارای توانایی نوردهی به خود نیست، به همین دلیل یک فناوری توسعه یافته نسبت به LCD کنونی به شمار می‌رود.

درون OLED توسعه یافته به دست ال جی، پیکسل‌های دارای توانایی نوردهی برای خود وجود دارند، به همین دلیل در مقایسه با نمایشگر کیو ال ای دی و ال سی دی، فناوری کاملا متفاوتی محسوب می‌شود.

در داخل صفحه نمایش MicroLED سامسونگ نیز پیکسل‌های با توانایی نوردهی وجود دارد، اما نحوه انجام فرآیند با نمونه آن در OLED تفاوت دارد. با این حال، نسبت به فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED همچنان ساختاری کاملا متفاوت محسوب می‌شود.

نمایشگر کیو ال ای دی سامسونگ

 

نمایشگر QLED
نمایشگر QLED

سال‌ها قبل، در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی عادی، از یک سری لایه‌های نازک از نور پس‌زمینه تا پلاریزر استفاده می‌شد. سامسونگ در این سری، یک لایه جدید معرفی کرد که فیلتر Quantum Dot شناخته می‌شود.

این فیلتر از نقطه‌های کوآنتومی ساخته شده و کار این ذرات بسیار ریز، دریافت نور ارسال شده از پس‌زمینه و تبدیل آن به رنگ‌های RGB ساده است. بعد از آن، رنگ‌ها باز هم مسافتی را طی کرده و با لایه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا تصاویری که ما بر روی یک نمایشگر کیو ال ای دی مشاهده می‌کنیم حاصل شوند.

به وسیله ساده‌سازی نور به رنگ‌های پایه، دقت رنگ‌های نهایی درون تصاویر بسیار بهتر می‌شود.

فیلتر Quantum Dot توانسته دقت رنگ‌ها را نسبت به نمایشگرهای ال ای دی متداول، نزدیک به ۹۰ درصد بهبود ببخشد. همچنین به لطف آن، در یک نمایشگر کیو ال ای دی حداکثر میزان روشنایی به ۲ هزار نیتس رسیده که یکی از مزایای آن، بهبود نحوه نمایش محتواهای اچ دی آر است.

از آنجایی که هر پیکسل به خودی خود قادر به روشن و خاموش شدن نیست، سطح رنگ سیاه و نسبت کنتراست به اندازه بهترین ال سی دی – ال ای دی‌های کنونی باقی مانده است.

در نمایشگر کیو ال ای دی همچنین نحوه مشاهده محتوا از زاویه‌های کناری مشابه ال ای دی و ال سی دی بوده و از این نظر به اندازه او ال ای دی و میکرو ال ای دی خوب نیست. گفتنی است سامسونگ و تامین‌کننده فیلتر Quantum Dot آن یعنی شرکت Nanosys اعلام کردند اولین سری نمایشگر کیو ال ای دی با توانایی ساطع کردن نور خود بدون نیاز به وجود نورپردازی از پشت، بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد.

نمایشگر او ال ای دی ال جی

نمایشگرهای او ال ای دی
نمایشگر او ال ای دی

اگرچه سامسونگ تمرکزش را بر روی فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED قرار داده تا فناوری منحصربه‌فرد خود را به نتیجه برساند، اما ال جی در زمینه تولید نمایشگرهای او ال ای دی، که بهترین تکنولوژی نمایشگر کنونی در دنیای شناخته می‌شود، پیشتازی می‌کند. امروز صفحه نمایش‌های OLED از هر زمان دیگری در گوشی های هوشمند متداول‌تر شده‌‌اند، اما همچنان ساخت آن‌ها در ابعاد بزرگ همچون تلویزیون‌های بسیار عریض، کار دشواری است.

سامسونگ به عنوان پرفروش‌ترین سازنده پنل‌های او ال ای دی مخصوص موبایل شناخته می‌شود، اما هنوز قادر نیست همچون ال جی، تلویزیون‌هایی بزرگ با استفاده از این فناوری تولید کند. دلیل این امر را باید استفاده ال جی از یک ترفند ساخت متفاوت به منظور استفاده از پنل‌های OLED در نمایشگرهای بزرگ دانست.

امروز، تلویزیون‌های او ال ای دی ال جی را به عنوان یک استاندارد طلایی می‌شناسند. اگرچه قیمت آن‌ها بسیار بالا است، اما در مقایسه آن با کیو ال ای دی باید اعلام کرد تلویزیون‌های او ال ای دی ال جی، بهترین انتخاب به شمار می‌روند. در ادامه دلایل مطرح شدن این ادعا را بررسی می‌کنیم:

•هر پیکسل درون تلویزیون او ال ای دی قادر به تابش نور یا تاریک شدن است. به همین دلیل سطح رنگ سیاه و نسبت کنتراست بسیار خوبی به دست می‌آید.
•زاویه دید و کیفیت رنگ‌ها درون تلویزیون‌های او ال ای دی فوق‌العاده است. اگرچه حداکثر میزان روشنایی آن‌ها به اندازه یک نمایشگر کیو ال ای دی حدود ۲ هزار نیتس نیست، اما همچنان محتواهای HDR را با کیفیت بالایی نمایش می‌دهند.
•در بررسی‌های تخصصی وب سایت CNET، تلویزیون‌های او ال ای دی همچنان در صدر جدول قرار می‌گیرند.

البته از ذکر دو ایراد این فناوری نباید غافل شد. همانند تلویزیون‌های پلاسمای قدیمی، احتمال سوختن پیکسل درون نمایشگرهای او ال ای دی وجود دارد. تنها راه جلوگیری از این اتفاق، جلوگیری از نمایش محتواهای یکسان و بدون تحرک برای بازه‌های زمانی طولانی است.

مشکل دیگر آن‌ها، مصرف انرژی بیشتر نسبت به نمایشگر کیو ال ای دی و همچنین ال ای دی و ال سی دی‌های متداول محسوب می‌شود.

نمایشگر او ال ای دی سونی

ال جی امروز تامین‌کننده پنل‌های او ال ای دی برای دیگر سازندگان تلویزیون نیز محسوب می‌شود. از آنجایی که نحوه بهینه‌سازی دیگر اجزا به منظور استفاده حداکثری از پنل، سبب می‌شود کیفیت تلویزیون‌ها حین استفاده از یک نوع پنل با یکدیگر متفاوت باشد، مهندسی خوب سونی سبب شد امروز جزو بهترین سازندگان تلویزیون‌های OLED شناخته شود.

نسل جدید تلویزیون‌های او ال ای دی سونی از پردازشگر X1 Ultimate قدرت گرفته و انتظار داریم کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته باشند. این شرکت ژاپنی تا امروز، فقط یک تلویزیون OLED نوین یعنی Sony A8F به بازار عرضه کرده است که از پردازشگر قدیمی‌تر X1 Extreme قدرت می‌گیرد.

با توجه به عملکرد رویت شده از پردازشگر X1 Ultimate در نمایشگر CES 2018، تلویزیون‌های دارای آن کیفیت بی‌نظیری خواهند داشت.

تلویزیون غول‌پیکر The Wall
تلویزیون غول‌پیکر The Wall

نمایشگر میکرو ال ای دی سامسونگ

در نمایشگاه CES سال جاری که حدود ۹ ماه قبل برگزار شد، تکنولوژی تازه معرفی شده میکرو ال ای دی همه نگاه‌ها را به خود خیره کرد و سبب شد محصولات دارای نمایشگر کیو ال ای دی تقریبا به حاشیه بروند.

اگرچه سامسونگ در زمینه ساخت تلویزیون‌های او ال ای دی بزرگ موفق نبود، اما این کاستی را با ساخت یک نمایشگر میکرو ال ای دی ۱۴۶ اینچی با نام «دیوار» (The Wall) جبران کرد! به طور خلاصه می‌توان گفت میکرو ال ای دی، ترکیبی از بهترین‌های او ال ای دی و کیو ال ای دی بوده و حتی چیزهای بهتری را نیز به ترکیب بهترین‌های این دو اضافه کرده است! به همین دلیل می‌توان به جرات گفت آینده، متعلق به این دسته صفحه نمایش‌ها است.

همانند OLED، در MicroLED نیز پیکسل‌های دارای توانایی ساطع کردن نور از خود بدون نیاز به نورپردازی از پشت وجود دارد. هر پیکسل ترکیبی از نقطه‌های کوآنتومی قرمز، سبز و آبی با توانایی خاموش و روشن شدن به صورت جداگانه است.

نتیجه نهایی، وجود حداکثر میزان روشنایی نمایشگر کیو ال ای دی و همچنین دقت رنگ بالای آن در کنار سطح رنگ مشکی و نسبت کنتراست بالای او ال ای در کنار یکدیگر است! همچنین زاویه دید نیز به اندازه OLED بهبود پیدا کرده است.

شگفتی دیگر تلویزیون‌های میکرو ال ای دی، ماژولار بودن آن‌ها محسوب می‌شود، به طوری که سامسونگ مدعی قابل تغییر بودن اندازه آن‌ها است. به عنوان نمونه، تلویزیون غول‌پیکر The Wall از اتصال پنل‌های ۴ اینچی به یکدیگر ساخته شده است! به این ترتیب می‌توان بعد از چند سال استفاده از یک تلویزیون، به جای خرید یک محصول کاملا جدید دیگر، تعدادی پنل میکرو ال ای دی خریداری کرد و به اندازه تلویزیون کنونی افزود.

البته این اتفاقات، در آینده نزدیک رخ خواهند داد، چرا که سامسونگ اکنون درگیر چگونگی ساخت تلویزیون‌های با فناوری نمایشگر کیو ال ای دی QLED در ابعاد بین ۵۵ تا ۶۵ اینچ به منظور استفاده عموم است.

منبع

 

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم